Thursday, February 17, 2011

DP or DB?

Ni nak sambung balik pasal mesin buat hal hari tu... Actually, penyelesaian yang ada hari tu bukanlah penyelesaian yang sebenar...huhuuh... Sebab malam tu bila saya cuba balik, jahitannya ada kala ok ada kala melangkah, dan ada jugak selitan bunyi 'jentera berat' dan kekadang sangkut.. Sebenarnya saya dok agak, sb sebenar adalah jarum tu tak dapat nak masuk habis dalam shaft dia, tapi tu la masalahnya bila tolak masuk pun it just stuck there..
Tapi saya masih lagi tak puas hati, cuba punya cuba, 'jolok punya jolok' (sorry, mind my language..huhu), akhirnya dapat jugak masukkan habis jarum tu ke dalam shaftnya, and the problem's gone...

Mila, a good 'cyber' friend asked me what's the difference between DP and DB needles... Below are the needles.
Actually there's not much difference between the two actually, but as I mention earlier, jarum DB bahagian atasnya agak slim dan panjang berbanding DP yang agak 'gemuk' dan pendek, hehehe..... Panjang jarum agak sama, so sebab tu la saya buat experiment tu....heheeh... Tapi yang masih bermain di fikiran, apsal tiap kali tukar balik ke jarum DP, sure ada problem bila nak masukkan jarum tu balik?..Anyhow, lepas ni memang kena letak jarum DB tu jauh jauh....

Camana nak tahu mesin jahit tu kena guna jarum DB ke DP? Saya sendiri pun tak sure apa beza antara kedua jarum ni, apsal tak buat jer mesin yang guna jarum yang sama jer.. Well tu kena tanya manufacturer kot, tapi yang saya tahu, walaupun dari jenama yg sama tapi different model different pulak jenis jarumnya... Maybe ada sesapa yang arif baca ni boleh kot bagi komen. But don't worry, whenever you buy high speed machine, your salesperson will tell you which type of needle your machine is using....

Okayla, got to go now.. Till then....

No comments:

Post a Comment