Sunday, February 13, 2011

Bila Mesin Jahit Buat Hal!!!!

Mesin jahit buat hal?... Arrrggggsss... Tensionnya.... Ni sebenarnya kali ke 2 mesin high speed ni buat hal.... Disebabkan hal yg sama...huhuuh...

Alkisahnya, masa pertama kali ianya berlaku, dlm tahun lepas kot... Masa tu tengah dok sort balik perkakasan alatan jahit menjahit ni, lalu terjumpa la beberapa bilah jarum DB yang belum digunakan lagi. Actually jarum ni saya beli masa belajar menjahit dulu, so beli sebagai spare parts la, kot bila jarum kat tempat belajar tu patah ke bengkok ker... Tapi mesin high speed yg saya pakai guna jarum jenis DP... So bila telek- telek antara 2 jarum tu, macam tak nampak sangat apa bezanya cuma kalau x silap yg DB batangnya halus skit, whereas, yg DP gemuk skit..

So why not, buat experiment, mana tahu boleh guna, so tak delah membazir jarum DB tu (walaupun beli yang murah jer). Bila masukkan jarum tu dan jahit, to my amusement, boleh jer pakai... Tak ada masalah pun... So excited jugakla sb kiranya tak membazir la jarum tu... Tapi.... bila cuba balik convert ke jarum DP, maka bermulalah MASALAH!!!..huhuu... Yang paling ketara, mesin jadi cam berat, pastu macam timing antara benang atas ngan benang bawah dah lari, so bila jahit memang benang x lekat la...kalau lekat pun jahitan mcm melangkah.... Tu tak kira ngan bunyinya yang macam jentera berat jer...

Puas godek sana sini, still the same..Siap call technician dan bagi dia dengar bunyi mesin tu, dia pun suspen...Well apatah lagi saya... Tapi dia pulak tak dapat datang masa tu. besoknya baru dia free... Tapi saya pulak mcm x puas hati still dok godek sana sini.... Bila dah tension sangat, rehatkan diri kejap, then try lagi... Ntah macamana saya buat, akhirnya berjaya juga!!! Tapi saya pun tak ingat apa yg saya buat masa tuh...

Kali ni pulak, bila jarum yg sedia ada tu dah tumpul, nak tukarla ngan yang baru... Tetiba nampak ada satu jarum kat bekas jarum tu yang nampak ok, dan still tajam, so just masukkan aje... Tadi masa nak jahit, terasa mata dah tumpul (sebab sebelum tu terjahit benda yg keras), so tukarlah jarum tu... Dan kali ni benda yang sama jugak berlaku!!!!...Oh, tidakkkk!!!!!, Bila check balik, rupanya jarum saya tukar hari tu memang jarum DB pun.....waaarrrgghhhh!!!!....


Kali ni, cuba lagi jadi MacGyver.. Still x berhasil... Dah la tengah semangat ngan projek baru... Last2 ambik nafas panjang2 cuba skali lagi, dan ALhamdulillah berhasil!!!... So kali ni saya make sure masukkan entry kat dalam ni supaya bila ianya berlaku lagi, saya boleh search kat dlm ni to find the solution...

Rupanya ianya berpunca dari kedudukan jarum.. Actually jarum dah dipasang betul2 seperti dlm manual, tapi still x dpt, so kali ni saya sengetkan kedudukan 'groove' jarum tu.. Jahitan menjadik... Then saya cuba balik betulkan kedudukan jarum tu, hasilnya?.. Benang tak lekat pun, so bila sengetkan balik, ianya ok... Alhamdulillah sesangat... Tapi mood menjahit dah hilang, besides dah nak petang, anak2 pun dah sibuk mintak makanan petang so, bye bye la bengkel....

Malam ni kalau sempat, akan ku jengah balik bilik itu... and hopefully no more problem......See you soon....

1 comment:

  1. memang tension kalau mesin wat hal camni.. saya tak pernah lg guna hi speed, jarum DB n DP tuh jarum camna tuh eks

    ReplyDelete